среда, 24. децембар 2014.

Badnje vece!

     Široka vojvođanska ravnica otvara večeras svoja vrata za sve dobronamernike one koji slave i za one koji čestitaju. Lepo je i jedno i drugo.
     Lepo je da se ove mirne i blage večeri setimo naših prijatelja, komšija i poznanika koji su okitili kuće svetlucavim ukrasima, orahom i medom i tako spremni,  obasjani dalekom vitlejemskom zvezdom dočekuju sutrašnji Blagi dan. Sprema se rođenje onoga ko je naše spasenje.
    U višeobičajnoj Vojvodini jedna nezaobilazna stvar jeste KORINĐANJE. Vešeras obično očevi vode svoje potomstvo u neku vrstu čestitanja Božića. Deca recituju lake pesmice,a domaćica ih daruje orasima, bombonama, a nađe se i koji dinar. Svi su široke ruke, jer se tako najiskrenije dočekuje spasitelj.
   Na žalost sve se polako gubi. Sve je manje korinđaša. Prestali smo da šaljemo čestitke za Božić. Sada imamo mejlove, mobilne telefone, skajp ,vajber ...Zaključavaju se vrata...
    Volim kucanje na vratima i pitanje
     -Slobodno korinđati?
   Svim mojim prijateljima koji večeras slave želim prijatne trenutke u porodičnom okruženju i mnogo korinđaša! Hvala na pozivu na božićni ručak i božićnu večeru, treba snage za sve to izdržati, ali kod nas je Božić samo dva puta godišnje!
Srećan Božić uz predivne božićne pesme!
Zvezda se zasija.

Postoji još jedan običaj kod nas pravoslavnih vernika. O Badnjoj večeri se peče česnica. Kod nas Vojvođana česnica se pravi od tankih kora za pitu. Kore( 500g.) se nadevaju smesom od mlevenih oraha (500g), prah šećera(300g), suvog grožđa (250g) i meda  (100g). Ulja se stavi taman toliko da se kore poprskaju. U česnicu se stavlja dinar, najbolje srebrnjak ukoliko ga poseduje najstariji član porodice. Složena česnica se odmah iseče na komade.Svaki komad se namenjuje određenoj osobi. Prvo parče je kućansko, drugo je položajnikovo, sledeća parčad su za ukućane po starešinstvu. Za najstarijeg člana,pa redom  za decu, zetove i snahe onim redom kojim su u kuću dolazili, pa za unuke po istom principu.
Pronađeni srebrnjak najstariji član otkupljuje od pronalazača. Da bi stvar bila poštena domaćica srebrnjak preko svoje glave ubacuje novac u česnicu.

Nekoliko pesmica kojih se sećam iz svoga detinjstva. Možda će se meko potruditi i naučiti nekoga!

Ja sam mali Iva,
trčim preko njiva,
njiva se zeleni,
gazda se veseli,
daj gazda ora to biti mora.
           ...
Ja sam mali Bata
otvorte mi vrata,
da vam kitim jelku
davam ljubim ćerku.
          ...
Ja sam mala Kata
otvorte mi vrata
da vam nešto reče
čestitam vam Badnje veče!
         ...
Ja sam mala Evica
ujela me kerica
za ruku, za nogu
daj gazda jabuku.
        ...
Ja sam mali Jaša
jašem na čilaša
čilaš kleče, ja vam reče
čestitam vam Badnje veče.
       ...
 Ja sam mali Jova
čizma mi je nova
daj gazda ora, vina i rakije
evo Božić kod kapije!
     ...


3 коментара:

Dragi prijatelji ukoliko imate komentar na pročitani post slobodno napišite.Hvala!